سفر به امارات

سفر به دبی در ماه رمضان

آیا سفر به دبی در ماه رمضان با زمان‌های دیگر تفاوتی دارد؟

سفر به دبی در برنامه بسیاری از افراد از سراسر جهان قرار دارد که با توانایی دبی در ارائه جاذبه‌های توریستی و اقتصادی جای تعجبی هم ندارد.

اما اینکه چه زمانی باید به دبی سفر کرد، و چه زمان‌هایی برای مسافرت به دبی مناسب نیست، همیشه از سوالات اساسی برای توریست‌هاست.

هرچند در این مورد، بیشتر افراد وضعیت آب‌وهوا را در اولویت قرار می‌دهند، اما گاهی نیز این مساله چندان اهمیتی ندارد و گردشگران در هر فصل از سال که مانعی برای تفریح آزادانه آنان نداشته باشد، به دبی می‌آیند؛ در واقع برخی از بازه‌های زمانی هستند که گردشگران را در سفرشان به دبی کمی مردد می‌کنند. یکی از این موارد، سفر به دبی در ماه رمضان است.

 

به دلیل اهمیت مذهبی و فرهنگی این ماه، و نکات و قوانینی که رعایت آن‌ها در این ماه الزامی می‌شود، شاید بسیاری از خود سوال کنند که آیا سفر به دبی در ماه رمضان واقعا کار درستی هست؟ یا اصلا اگر باید در این ماه به دبی سفر کنند، چه نکات و قوانینی خاص این ماه است که باید رعایت کنند؟

ما در این مطلب آنچه که از قوانین سال ۲۰۲۲ برای ماه رمضان در دبی می‌دانستیم، برایتان گردآوری کردیم و با مطرح کردن بعضی پرسش‌ها و پاسخ‌های پرتکرار، سعی کردیم مسائل را برایتان روشن کنیم. اما در نهایت پاسخ نهایی این سوال که «سفر به دبی در ماه رمضان انتخاب خوبی است یا خیر؟» را به خود شما واگذار می‌کنیم تا با توجه به شرایطتان بهترین تصمیم را بگیرید.

آیا رستوران‌های دبی در ماه رمضان باز هستند؟ آیا همچنان ارسال غذا دارند؟

رستوران‌ها برای ناهار باز هستند و می‌توانند در تمام روز غذا ارائه دهند.

ناگفته نماند که رستوران‌های دبی در رمضان امسال مجبور نیستند پرده و صفحه نصب کنند تا فروش و سرو غذا در طول روز را مخفی کنند. این در حالیست که تا پیش از پارسال، مراکز فروش غذا مجبور بودند نمای خود را بپوشانند؛ اما با همه‌ی این اوصاف، همچنان انتظار می‌رود که سرگرمی یا موسیقی زنده ارائه نشود.

آیا گردشگران می‌توانند در ماه رمضان در دبی الکل بنوشند؟

در کل گردشگران مجاز به نوشیدن مشروبات الکلی در دبی هستند، اما قضیه در ماه رمضان کمی متفاوت است.

بعید است که الکل در هر جایی در طول روز سرو شود اما فروشگاه‌های ارائه دهنده آن ممکن است باز باشند، برای بعد از افطار، نوشیدنی‌های الکل دار در بارها سرو می‌شود.

آیا بارها و کلوپ‌های شبانه در دبی، در طول ماه رمضان باز هستند؟

در سفر به دبی در ماه رمضان خواهید دید که اماکن و بارهای دارای مجوز باز خواهند ماند، اما برای حضور در آن‌ها باید موجه بود. در ماه رمضان، معمولاً در بارها و ‌کلوپ‌ها موسیقی زنده وجود ندارد و سرگرمی‌ها در حداقل حالت ممکن است.

آیا می‌توانیم در اماکن عمومی، صورت دوست‌پسر/دختر یا همسر خود را در ماه رمضان ببوسیم یا آ‌ن‌ها را در آغوش بگیریم؟؟

به دلیل همه‌گیر شدن بیماری کرونا، مردم هنگام حضور در اماکن عمومی باید فاصله یک متری از یکدیگر را حفظ کنند. همانطور که در دیگر زمان‌های سال لازم است، به ویژه در ماه رمضان، مردم باید از محبت‌های نمایشی در ملاء عام اجتناب کنند. حتی بهتر است از گرفتن دست یکدیگر نیز پرهیز کنید.

آیا در سفر به دبی در ماه رمضان باید مراقب طرز لباس پوشیدنم باشم؟

از مردان و زنان انتظار می‌رود که در ماه رمضان لباس پوشیده‌تری داشته باشند و از پوشیدن لباس‌های باز یا تنگ در اماکن عمومی خودداری کنند. همه بزرگسالان (از جمله نوجوانان) باید دست‌ها و پاهای خود را در مکان‌های عمومی بپوشانند. اگر هم در استراحتگاه‌ها یا هتل‌های دبی اقامت دارید، مانند تمام سال مشکلی برای پوشیدن لباس شنا در قسمت‌های مناسب هتل وجود ندارد.

اگر به طور تصادفی در جمع غذا بخورم یا آب بنوشم چه اتفاقی می‌افتد؟

برای احترام به روزه داران بهتر است از خوردن و آشامیدن در ملاء عام خودداری کنید. با این حال، اشتباهات همیشه اتفاق می‌افتند و ماه رمضان نیز ، ماه بخشش و رحمت است. اما در محدوده یک استراحتگاه، نوشیدن آزادانه آب و مایعات در کنار استخر هیچ مانعی ندارد.

آیا اماکن تفریحی و جاذبه‌های توریستی دبی در طول ماه رمضان باز هستند؟

بله، اما بسیاری از آن‌ها، ساعات فعالیت خود را تغییر داده‌اند. این تغییر ساعت‌ها همیشه در وب‌سایت‌ و صفحات اجتماعی این اماکن ذکر می‌شود و بهتر است قبل از رفتن آن‌ها را چک کنید.

به عنوان مثال جاذبه‌هایی مانند سافاری صحرا به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما سرگرمی‌های موجود در برنامه آ‌‌ن‌ها در ماه رمضان متوقف می‌شود.

گلوبال ویلیج (دهکده جهانی دبی) هم در ماه مبارک رمضان ساعات فعالیت خود را افزایش داده و به بازدیدکنندگان شانس این را می‌دهد که با سنن کشورها و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند.

گلوبال ویلیج در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی پست کرد، اعلام داشت که در ماه رمضان از یکشنبه تا شنبه از ساعت ۶ عصر تا ۲ نیمه‌شب فعالیت می‌کند. بنابراین در طول سفر خود در ماه رمضان می‌توانید از آخرین روزهای فصل بیست‌وششم این جاذبه مشهور لذت ببرید؛ چرا که با گرم‌تر شدن هوا، گلوبال ویلیج در تاریخ هفتم ماه می میلادی تعطیل می‌شود.

عین دبی، بزرگ‌ترین چرخ‌و‌فلک دنیا در دبی، یش از شروع ماه مبارک رمضان اعلام کرد در این ماه هیچ فعالیتی نخواهد داشت اما در تعطیلات عید فطر با برنامه ویژه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

از سویی شهرداری دبی نیز خبر از تغییر زمان‌بندی پارک‌های عمومی در رمضان امسال داد.

ساعات جدید فعالیت به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که مردم بتوانند در طول ماه مبارک با دوستان و خانواده‌ی خود خوش بگذرانند.

زمان‌بندی‌های جدید از این قرارند:

پارک ملی مشرف – ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب

پارک الصفا و پارک زعبیل – ۱۲ ظهر تا ۱۰ شب

پارک الخور – ۹ صبح تا ۱۰ شب

پارک الممزر – ۸ صبح تا ۱۰ شب

دریاچه‌ها و میادین پارک‌های مناطق مسکونی – ۸ صبح تا ۱ نیمه‌شب

دبی فریم – ۱۱ صبح تا ۷ شب

پارک قرآنی – ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

چیلدرن سیتی (‌ Children’s City) – ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر (دوشنبه تا جمعه)، ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر (شنبه و یکشنبه)

سافاری پارک دبی ۱۰ صبح تا ۶ عصر، ۶ عصر تا ۱۲ شب

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین پارک‌ های دبی

برخی مراکز خرید نیز ساعات فعالیت خود را تغییر و اکثر آن‌ها ساعات کاری خود را در شب افزایش داده‌اند:

دبی مال

دوشنبه تا پنجشنبه ۱۰ صبح تا ۱۲ شب – جمعه‌ها و یکشنبه‌ها ۱۰ صبح تا ۱ ظهر

 

امارات مال

هر روز ۱۰ صبح تا ۱ نیمه‌شب

 

دبی فستیوال سیتی مال

یکشنبه تا چهارشنبه ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

 

ابن بطوطه مال

یکشنبه تا پنجشنبه ۱۰ صبح تا ۱۰ شب – جمعه‌ها و شنبه‌ها ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

 

سیتی سنتر مردف

هر روز ۱۰ صبح تا ۱ نیمه شب

 

سیتی سنتر دیره

هر روز ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

 

برجمان سنتر

یکشنبه تا پنجشنبه ۱۰ صبح تا ۱۰ شب – جمعه‌ها و شنبه‌ها ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

 

دبی مارینا مال

یکشنبه تا پنجشنبه ۱۰ صبح تا ۱۰ شب – جمعه‌ها و شنبه‌ها ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

 

دبی هیلز مال

هر روز ۱۰ صبح تا ۱۲ شب

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز خرید دبی

ساعات فعالیت مغازه‌ها در امارات در ماه رمضان

مغازه‌ها ممکن است در زمان‌های بسیار متفاوتی شروع به فعالیت کنند، بسیاری از آنها در تمام روز بسته هستند و بیشتر، شب تا سحر باز هستند.

حتی ممکن است سوپر مارکت‌ها و مراکز خرید بزرگ 24 ساعته باز باشند!

زمان‌بندی متروی دبی در ماه رمضان

متروی دبی از دوشنبه تا پنجشنبه و شنبه از ساعت 5 صبح تا نیمه شب فعال خواهد بود.

جمعه ها نیز از 5:00 صبح تا 1:00 بامداد سرویس‌دهی خواهد کرد.

و نهایتا، یکشنبه ها از 8:00 صبح تا نیمه شب کار خواهد کرد.

تراموا دبی نیز از دوشنبه تا شنبه از ساعت 6:00 صبح تا 1:00 بامداد و یکشنبه ها 9:00 صبح تا 1:00 بامداد فعالیت خواهد کرد.

 

بازدید از مسجد جامع ابوظبی در ماه رمضان برای غیرمسلمانان

مسجد جامع ابوظبی در ماه رمضاناگر به عنوان یک غیرمسلمان قصد دارید از مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی بازدید کنید، خبر خوب این است که مسجد هر روز در طول ماه رمضان برای بازدیدکنندگان غیر مسلمان باز خواهد بود اما تنها تا 3.5 بعدازظهر اجازه بازدید از مسجد را دارند و در زمان افطار مجاز به حضور در مسجد نیستند.

تخفیف‌های رمضانی دبی برای خرید ، پروازها و رزرو هتل

خبر خوب در مورد ماه رمضان در دبی، تخفیف‌های بی نظیر آن در مراکز خرید است و این برای عاشقان خرید یعنی بهشت! علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های هوایپمایی قیمت بلیط‌های خود را کاهش می‌دهند تا سفر شما را مقرون به صرفه‌تر کنند. متعاقبا ، رزرو هتل‌های دبی در این ماه نیز با تخفیف‌هایی فوق‌العاده و پکیج‌های اقامتی جذاب همراه است .

برنامه‌های ویژه رمضان ۲۰۲۲ در دبی

ماه رمضان میان مسلمانان دبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همانطور که می‌گویند، این ماه، ماه رحمت و مهربانی و میهمانی خداست. علاوه بر این ، سفره افطار نه تنها برای بازکردن روزه است، بلکه فرصتی برای گردهم‌آیی‌ها و تحکیم روابط خانوادگی و فردی تلقی می‌شود. بنابراین در سرتاسر امارات، ویژه برنامه‌هایی برای تجلیل این ماه و اعلام زمان افطار در نظر گرفته می‌شود تا سختی‌های روزه‌داری در گرمای دبی را برای ساکنین آسان‌تر کند که چند نمونه از آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

برنامه‌های ویژه دهکده جهانی در سفر به دبی در ماه رمضان

گلوبال ویلیج در ماه رمضانشب‌های رمضان را همراه اعضای خانواده‌ی خود در گلوبال ویلیج (دهکده جهانی دبی) جشن بگیرید. این جاذبه‌ی مشهور دبی در طول ماه روزه‌داری سرگرمی‌های جذبی برای شما تدارک دیده است. چند مراسم سنتی اماراتی نیز اجرا می‌شود تا ساکنین با فرهنگ کشور بیشتر آشنا شوند.

هر شب در این جاذبه موقع غروب آفتاب توپ شلیک خواهد شد تا زمان افطار اعلام شود. در آستانه‌ی موعد سحری، “مسحّراتی’” که به عنوان فراخواننده‌ی شب نیز شناخته می‌شود، فضا را غرق در صدای نوازندگی خود می‌کند، صدایی که به مردم می‌گوید روزی جدید در رمضان آغاز شده است.

یک ارکستر عربی نیز تا دهم آوریل در استیج اصلی گلوبال ویلیج اجرا می‌کند و مهمانان می‌توانند در هاربر فورس استانت شو شاهد نمایش‌های بدلکاری با آب باشند.

در طول رمضان و ایام عید، “تئاتر کودکان” به سینما بدل می‌شود. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در فانتین و دروازه‌ی جهان نمایش دلقک‌ها را تماشا کنند و به اجرای یک پیانیست، یک نوازنده‌ی کلارینت و دو ویولن‌نواز گوش بسپارند.

گلوبال ویلیج به عنوان مقصد خانوادگی چندفرهنگی پیشتاز امارات و حتی منطقه در عرصه‌ی فرهنگ، خرید، جاذبه‌ها و سرگرمی، در طول رمضان، مجموعه‌ای اصیل از رسوم رمضان ارائه می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به سرو افطار و سحری در «مجلس جهان» اشاره کرد.

مجلس روباز که از فصل گذشته‌ی گلوبال ویلیج راه‌اندازی شد، به سرعت بدل به یک مقصد رمضانی محبوب گشت و امسال با ارائه‌ی سرویس کامل وعده‌های غذایی، بزرگ‌تر و بهتر از همیشه خواهد بود. در آخرهفته‌ها، مهمانان می‌توانند به لذت بردن از آتش‌بازی‌ها در ساعت ۹ شب ادامه دهند.

پاویون‌ها با هدایای رمضانی و مخصوص عید و همچنین هر آنچه که در طول ماه مبارک برای خانه نیاز دارید پر خواهند شد.

مهمانان می‌توانند در سراسر گلوبال ویلیج از گلچین گسترده‌ای از غذاهای اشتهاآور لذت ببرند و در مجلس هنگام تماشای سرگرمی‌های سنتی و انجام بازی‌های تخته‌ای مختلف، یک وعده‌ی بسیار خاص افطار یا سحر را تجربه کنند.

توپ ویژه افطار

توپ افطار در دبیقبل از عصر ساعت و گوشی‌های هوشمند، به عنوان یک آئین قدیمی اسلامی، در هر غروب آفتاب قبل از نماز مغرب، توپ را به نشانه پایان روزه و برای اعلام زمان افطار شلیک می‌کردند.

برخی از مورخان معتقدند که این رسم به قرن دهم مصر برمی‌گردد، زمانی که یکی از خلفای فاطمی دستور داد توپی را در یکی از تپه‌های قاهره قرار دهند تا همه مسلمانان از موقع افطار آگاه شوند.

این توپ‌ها اکنون به یکی از نمادهای محلی ماه مبارک رمضان تبدیل شده‌اند و در برخی از قسمت‌های امارات، این رسم همزمان با اذان در مساجد، برای اعلام زمان افطاری اجرا می‌شود.

در دبی، تحت مسئولیت اداره کل امنیت حفاظتی و اورژانس پلیس دبی، به هر توپ چهار افسر اختصاص داده شده و توپ‌ها در شش مکان مختلف در سراسر دبی قرار گرفته‌اند. این توپ‌ها در سال 1945 ساخته شده‌اند، برد صوتی 170 دسی‌بل دارند و صدای آن‌ها تا فاصله 10 کیلومتری شنیده می‌شوند. شاید تماشای این شلیک‌ها به عنوان یک سنت اماراتی در طول سفر به دبی در ماه رمضان برای شما خالی از لطف نباشد.

برنامه‌های ویژه برج خلیفه

اذان خلیفه، به همراه برنامه های متنوعروح ماه رمضان را با اذان ویژه برج خلیفه هر روز، در وقت نماز مغرب و عشا، که توسط تعدادی از موذنین مختلف در تمام طول ماه خوانده می‌شود، در آغوش بگیرید. ه عنوان شویی ویژه به مناسبت ماه مبارک رمضان، برج خلیفه هر روز با یک نمایش ویژه‌ی اذان نورانی می‌شود.

موقع خوانده شدن اذان مغرب و عشاء، نمایش‌ها نمای بلندترین ساختمان جهان را در بر می‌گیرند.

اذان‌ها در تمام طول ماه توسط مؤذن‌های مختلفی خوانده می‌شوند.

بخشی از اذان – حی علی الصلاة – به صورت چند الگوی رنگارنگ نورانی بر روی نما قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین آبنمای معروف دبی و بلندترین برج جهان یعنی برج خلیفه، هر شب از ساعت 7:30 تا 11، نمایش‌هایی ویژه ماه رمضان اجرا می‌کنند.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Burj Khalifa by Emaar (@burjkhalifa)

خیمه‌های افطار و پخش افطاری در خیابان‌ها

خیمه های افطارامسال، پس از چند سال متمادی که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، همه برنامه‌ها و دورهمی‌ها لغو شد، برنامه افطاری در خیمه‌ها از سر گرفته شده است.

این قسمت یکی از لذت‌بخش‌ترین برنامه‌های ماه رمضان در دبی است. خیمه‌های متعددی در سراسر امارات برپا می‌شود که فقط مخصوص افطار هستند و از دو ساعت قبل افطار می‌توانند باز شوند. بسیاری از رستوران‌ها نیز، بوفه مخصوص افطار با قیمت‌های ویژه ارائه می‌کنند که ماه رمضان را برای همه، حتی افرادی که روزه نمی‌گیرند نیز دلپذیر و خاطره‌انگیز می‌کند.

در کنار همه این‌ها، در ساعات نزدیک به افطار، گروهی از داوطلبان در خیابان‌ها، بسته‌های افطاری پخش می‌کنند تا به این طریق به کاهش تصادفات ناشی از گرسنگی روزه‌داران کمک کرده باشند.

و صد البته که برنامه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که به زیبایی این ماه در دبی می‌افزاید.

دو نکته پایانی

حدود یک ساعت قبل از غروب آفتاب و فرا رسیدن موعد افطار، به دلیل عجله بسیاری برای رسیدن به خانه، ممکن است نظم خیابان‌ها کمی دچار اختلال شود و ترافیک‌ها کمی سنگین شوند.

بهتر است برنامه‌های خود را طوری بچینید که در این زمان در جاده‌ نباشید، و اگر برای شام بیرون می‌روید، بهتر است به خودروهایی که عجله دارند، راه بدهید.

سعی کنید از داد و فریاد و عصبانیت بپرهیزید و به خصوص از گفتار و حرکات رکیک خودداری کنید.

عید فطر در دبی چه زمانی است؟

عید اسلامی فطر دومین تعطیلات رسمی ساکنین امارات است، و قرار هم هست که طولانی باشد. عید فطر اولین روز شوال، ماه بعد از رمضان در تقویم هجری است و بنابر محاسبات، امسال، در روز دوم می خواهد بود.

طبق لیست تعطیلات رسمی امارات، ساکنین می‌توانند از ۲۹ رمضان تا ۳ شوال عید فطر را جشن بگیرند. اگر رمضان ۲۹ روزه شود تعطیلات ۴ روزه و اگر ۳۰ روزه شود تعطیلات ۵ روزه خواهد بود.

اما احتمال می‌رود که رمضان سی روزه و در نتیجه تعطیلات پنج روزه باشد و تاریخ احتمالی تعطیلات از شنبه ۳۰ آوریل تا چهارشنبه ۴ می است.

نیاز به گفتن ندارد که در سرتاسر دبی، این عید با کنسرت‌ها، آتش‌بازی‌ها، نمایش‌های نور و لیزر در اماکنی مثل برج خلیفه و عیدانه‌های دیگر تجلیل می‌شود. هم‌چنین امسال، عین دبی، بلندترین چرخ مشاهده جهان نیز به این لیست اضافه می‌شود.

در آخر، با وجود تمام قوانین مربوط به رمضان که ممکن است محدودیت تلقی شوند، باید گفت که الزامات رمضانی امسال، آسان‌تر از هر سال دیگری است و با توجه به تخفیف‌های گسترده در تمامی زمینه‌ها، از خرید بلیط و رزرو هتل گرفته تا بلیط اماکن تفریحی و مواد غذایی، و تعطیلات طولانی عید فطر و برنامه‌های ویژه آن، سفر به دبی در ماه رمضان می‌تواند برای شما بسیار مقرون‌به‌صرفه و در عین حال جذاب باشد.

اگر تا به حال فرصت سفر به دبی در ماه رمضان را داشته‌اید، از تجربه خود برای ما بنویسید. کدام برنامه‌های و جشن‌های ویژه عید فطر برای شما جذاب‌تر بوده است؟ همچنین برای دریافت اطلاعات کامل و کاربردی برای سفر به دبی و آشنایی با تفریحات این شهر رویایی با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا