کار در امارات

منطقه آزاد دبی

همه چیز در مورد امکانات، مزایا و مراحل شروع بیزینس در منطقه آزاد دبی

امارات متحده عربی مدت‌هاست که مقصد جذابی برای کارآفرینان سراسر جهان بوده است. با وجود مالیات پایین، موقعیت استراتژیک در قلب بزرگ‌ترین و سریع‌الرشدترین بازارهای جهان و دولتی که متعهد به پرورش و حمایت از بیزینس‌هاست، این قضیه اصلا تعجبی ندارد. با این حال اگرچه ممکن است این‌ها فاکتورهای اصلی جذب کارآفرینان باشند، ولی علت بزرگ دیگری هم وجود دارد که چرا عده‌ی زیادی خود را برای انجام بیزینس به سواحل امارات می‌رسانند: مناطق آزاد دبی و سایر بخش‌های امارات. پس سوال این جاست که منطقه آزاد دبی (امارات) دقیقا چه شرایطی دارند؟

منظور از منطقه آزاد دبی چیست؟

مناطق آزاد که با نام مناطق تجارت آزاد نیز شناخته می‌شوند، اساسا نواحی اکونومیکی هستند که در آن‌ها کالاها و خدمات می‌توانند عموما با نرخ‌های مالیاتی و گمرکی مورد ترجیح معامله شوند. هدف اولیه و اصلی آن‌ها تقویت بیزینس بین‌المللی در منطقه با ارائه‌ی مزایایی چون مالکیت خارجی ۱۰۰ درصدی شرکت بوده است. در حال حاضر ۴۵ منطقه آزاد در دبی و سراسر امارات وجود دارد.

طی سال‌ها، مناطق آزاد امارات تحول یافتند تا به بیزینس‌های درون مزایای روزافزونی ارائه دهند. تعداد زیادی از مناطق آزاد مختص انواع خاصی از صنایع و بیزینس‌ها هستند؛ برای مثال دبی هلث‌کر سیتی در خدمت افراد شاغل در صنعت بهداشت و درمان می‌باشد ولی اداره‌ی منطقه آزاد JAFZA به طور مستقیم به بزرگ‌ترین بندرگاه منطقه متصل است و بنابراین افراد فعال در زمینه‌ی واردات/ صادرات را جذب خود می‌کند.

حالا این سوال پیش می آید که چرا راه‌اندازی و ثبت شرکت در منطقه آزاد دبی گزینه‌ی جذابی است، و این موقعیت چه معنایی برای بیزینس شما دارد؟

 

بیشتر بخوانید: کار در دبی، پیدا کردن کار در سریع ترین زمان ممکن!

 

چرا بیزینس خود را در منطقه آزاد دبی راه‌اندازی کنم؟

اگر به دنبال این هستید که در امارات شرکت تاسیس کنید، چندین دلیل برای انتخاب منطقه آزاد وجود دارد.

راه‌اندازی آسان: پروسه‌ی راه‌اندازی در اغلب مناطق آزاد دبی به طرز شگفت‌انگیزی ساده و مستقیم است. زمان دقیق پردازش درخواست‌نامه بستگی به نوع فعالیت بیزینسی و منطقه آزاد منتخب شما دارد ولی در اغلب موارد تنها کافی‌ست که چند سند ابتدایی و ساده مانند کپی پاسپورت و اسناد بیزینس را ارائه دهید. کل پروسه معمولا تنها یک یا دو هفته طول می‌کشد. اغلب مناطق آزاد همچنین فلکسی‌دسک و پکیج‌های مجازی ارائه می‌دهند که می‌گذارند شما در صورت نیاز از آدرس و تسهیلات منطقه آزاد استفاده کنید.

مالیات و تعهد: این احتمالا قانع‌کننده‌ترین دلیل برای انتخاب منطقه آزاد باشد: سیستم مالیاتی. بیزینس خود را در منطقه دبی یا بخش‌های دیگر کشور آزاد راه‌اندازی کنید تا علاوه بر سود بردن از ۰ درصد مالیات بر شرکت و مالیات شخصی، از مالیات بر ارزش افزوده – که در حال حاضر ۵ درصد است – نیز معاف شوید. و این هنوز تمام ماجرا نیست. بیزینس های منطقه آزاد ار مالیات واردات و صادرات هم معاف هستند و می‌توانند بدون هیچ گونه محدودیت ارزی معامله کنند. البته امارات متحده عربی در اواخر ژانویه 2022 اعلام کرد که قصد دارد از ژوئن سال 2023، مالیات جدیدی را روی سود بیزینس‌ها اعمال کند.

به این ترتیب از این تاریخ مالیات 9 درصدی برای شرکت‌های مناطق آزاد امارات که در داخل دبی فعالیت تجاری دارند و از مزایای تجاری مناطق اصلی بهره می‌برند، محاسبه خواهد شد. درآمد تا 375000 درهم معاف از مالیات خواهد بود، اما مقدار 9 درصد برای درآمد بالای 375000 درهم مالیات اعمال می‌شود؛ و برای شرکت‌های چندملیتی مشخص (با درآمدهای جهانی بیش از 750 میلیون یورو – یا 3.15 میلیارد درهم – و سایر شرایط) نرخ مالیات متفاوت خواهد بود.

حقوق و سایر درآمدهای شخصی از مالیات معاف خواهد بود. مشخص شده است که مالیات شرکت بر حقوق و سایر درآمدهای شغلی افراد (اعم از دریافتی از بخش دولتی یا خصوصی) اعمال نخواهد شد.

مالکیت خارجی: یک مزیت بزرگ دیگر راه‌اندازی بیزینس در منطقه آزاد امکان مالکیت خارجیان بر شرکت است. اغلب کارآفرینان خارجی که می‌خواهند در منطقه اصلی امارات بیزینس راه‌اندازی کنند باید برای انجام بیزینس خود با یک شریک بومی کار کنند. جریان در مناطق آزاد امارات این گونه نیست – بیزینس خود را اینجا راه بیندازید و مالکیت ۱۰۰ درصدی داشته باشید.

معامله از داخل امارات: بیزینس‌های منطقه آزاد دبی و امارت‌های دیگر اجازه ندارند مستقیما با بازار بومی امارات معامله کنند، با این حال این مشکل به سادگی قابل حل است. یک گزینه این است که با یک توزیع‌کننده‌ی بومی معیّن همکاری کنید که در قبال دریافت دستمزد، کالاها و خدمات شما را وارد بازار کند. راه دیگر هم این است که بیزینس خود را در منطقه آزاد راه اندازی کنید و بعدتر شعباتی از شرکت منطقه آزاد خود را در مناطق اصلی امارات بگشایید. این شعبات می‌توانند برای بازاریابی خدمات شما و انجام بیزینس از داخل منطقه اصلی استفاده شوند.

حمایت و یاری: ادارات مناطق آزاد امارات آماده‌ی این هستند که در طول مراحل راه‌اندازی و پس از آن به شما یاری برسانند. اغلب مناطق آزاد موقع درخواست برای ویزا توسط سهامداران و سایر افراد وابسته مانند همسر یا خدمه به آن‌ها کمک می‌کنند. بسیاری از آن‌ها همچنین در افتتاح حساب‌های بانکی شرکت، توصیه‌ی مناسب‌ترین بانک برای نیازهای شما و حتی تشکیل جلسات درشعبه یاری‌رسان هستند. در زمینه‌ی پشتیبانی مستمر از بیزینس، ارائه‌ی مشاوره‌ی تجاری و خدمات شبکه و همچنین دسترسی به مراکز استارت‌آپ‌ها و طرح‌های رشد برای کمک به سرپا شدن و راه افتادن بیزینس در مناطق آزاد امری کاملا معمول است.

حفاظت از حریم خصوصی: در پایان، باید بگوییم که مناطق آزاد به ویژه در میان کارآفرینانی که بر روی حریم خصوصی خود حساس هستند محبوبیت دارد؛ چرا که هیچ گونه فهرست باز مالکیت شرکت وجود ندارد، و اطلاعات شرکت مانند جزئیات سهامداران هرگز برای عموم فاش نمی‌شود.

تفاوت شرکت های منطقه آزاد دبی با منطقه اصلی

تفاوت بین منطقه آزاد و منطقه اصلی تا بخش زیادی مرتبط با صلاحیت قضایی هر کدام است. به شرکت‌های احداث‌شده بر مناطق اصلی از طرف اداره امور اقتصادی امارت مربوطه مجوز داده می‌شود. برای مثال، در ابوظبی، باید از اداره توسعه اقتصادی ابوظبی (ADDED) درخواست مجوز کنید. در دبی نیز این درخواست باید با اداره اقتصاد و گردشگری دبی (DET) مطرح شود.

شرکت‌های مستقر بر منطقهاصلی انعطاف بسیار بیشتری در اختیار صاحبان کسب و کار در خصوص رهبری کار خود قرار می‌دهند. می‌توانید با شرکت‌های دیگر در امارات، چه در منطقه اصلی و چه در منطقه آزاد، و همچنین شرکت‌های بین‌المللی همکاری کنید.

هر چند، هزینه تاسیس شرکت در منطقه اصلی بیشتر از هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی شرکت در منطقه آزاد است. قبلا راه‌اندازی کسب و کار در منطقه اصلی توسط کارآفرینان مهاجر نیازمند همکاری آن‌ها با یک شریک محلی بود. اما از زمان اعمال اصلاحاتی بر قانون شرکت‌های تجاری امارات، برخی شرکت‌های منطقه اصلی می‌توانند مالکیت خارجی تمام و کمال را داشته باشند. هر چند، گزینه 100 درصدی مالکیت خارجی یک LLC (شرکت دارای مسئولیت محدود) بستگی به عوامل به‌خصوصی مانند فعالیت اقتصادی آن شرکت دارد. همچنین قابلیت مالکیت خارجی تام شامل بخش‌های به‌خصوصی مانند نفت و گاز نمی‌شود.

طبق وبسایت رسمی دولت امارات، راه‌اندازی کسب و کار در منطقه آزاد نسبتا راحت‌تر است. برای تاسیس شرکت در این مناطق تنها کارهای اداری حداقلی نیاز است و همچنین زمان کمتری گرفته می‌شود.

در امارات بیش از 40 منطقه آزاد وجود دارد و وزارت اقتصاد مزایای ذیل را در اختیار کارآفرینانی که قصد راه‎‌اندازی کسب و کار در منطقه آزاد دارند، قرار می‌دهد:

  • مالکیت خارجی 100 درصدی
  • بازگردانی 100 درصدی سود و سرمایه
  • روند سریع و راحت تاسیس کسب و کار
  • انجمن‌های تجاری توسعه‌یافته
  • اختیارات متعدد با هزینه‌های رقابتی
  • معافیت 100 درصدی از پرداخت مالیات بر شرکت و مالیات بر درآمد
  • معافیت 100 درصدی از پرداخت مالیات گمرک
  • قانون و مقررات مستقل
  • دسترسی آسان به بازار محلی و جهانی
  • زیرساخت مدرن و پیچپیده

 

اعتبار ویزاهای مربوط به مناطق آزاد در امارات از سه سال به دو سال کاهش پیدا کرد

این دوره اعتبار جدید از اکتبر سال جاری، یعنی زمانی که اصلاحات جدید ویزای امارات معرفی شد، اجرایی شد.

ویزاهای صادر شده در زمین اصلی (mainland) تا دو سال، و ویزاهای مربوط به مناطق آزاد (freezone) تا سه سال اعتبار دارند. دولت امارات حالا اعتبار ویزاهای کاری را در همین جهت تغییر داده است.

یک مسئول بخش رسیدگی به مشتریان در اداره فدرال هویت، شهروندی، گمرک و امنیت بنادر (ICP) تایید کرد که “بر اساس تغییرات جدید، این اعتبار از سه سال به دو سال کاهش پیدا کرده است.”

یک مشاور امور تجاری گفت: “ویزاهایی که از پیش صادر شده‌اند اعتبار سه ساله خود را حفظ خواهند کرد. ویزاهای جدید دارای دو سال اعتبار خواهند بود.”

این قانون جدید شامل ویزاهایی که در دست بررسی هستند نیز می‌شود.

به گفته یک مقام مسئول، هزینه ویزای “سال سوم” به شرکای تجاری عودت داده شده است.

 

مراحل کلیدی راه‌اندازی بیزینس

به راه انداختن بیزینس در منطقه‌ی آزاد دبی به نسبت مناطق اصلی ساده‌تر است. ادارات منطقه‌آزاد کم‌ترین کار دفتری و تشریفات اداری را می‌طلبند و حداقل زمان انتظار را دارند. در این جا مراحل کلیدی راه‌اندازی بیزینس در منطقه‌آزاد دبی (امارات) را مشاهده می‌کنید.

  • تعیین نوع نهاد حقوقی
  • انتخاب نام تجاری

  • درخواست برای لایسنس بیزینس
  • انتخاب فضای اداری
  • کسب پیش‌تاییدیه‌ها، رجیستر بیزینس و اخذ لایسنس

تعیین نوع نهاد حقوقی

تعیین کنید که بیزینس شما کدام یک از انواع نهادهای حقوقی است. در منطقه‌آزاد امارات می‌توانید یکی از دو مدل شرکت زیر را راه‌اندازی کنید:

• شرکت منطقه‌آزاد دارای مسئولیت محدود (FZ LLC) یا شرکت منطقه‌آزاد (.FZ Co)

• موسسه‌ی منطقه آزاد (FZE)

تفاوت این دو مدل در تعداد سهامداران و این مسئله است که آیا سهامدار شخص حقیقی‌ست یا حقوقی. ممکن است که همه‌ی مناطق آزاد هر دو مدل شرکت را ثبت نکنند. جهت آگاهی از مدل شرکت قابل ثبت باید به ادارات اختصاصی مناطق آزاد دبی (امارات) مختلف مراجه کنید.

شعبه‌ها

شرکت‌های بومی و خارجی موجود ممکن است بخواهند که شعبه‌ای از شرکت خود را در مناطق آزاد راه بیندازند.

سرمایه‌ی مورد نیاز

در منطقه‌ی آزاد فرودگاه دبی می‌توانید با سرمایه‌ی سهامی حداقل ۱۰۰۰ درهمی یک .FZ Co تشکیل دهید. ارزش هر سهم باید ۱۰۰۰ درهم باشد.

در DMCC، حداقل سرمایه‌ی سهامی برای تشکیل شرکت منطقه آزاد در امارات ۵۰,۰۰۰ درهم به ازای هر شرکت و ۱۰,۰۰۰ درهم به ازای هر سهامدار است. برای این که یک شرکت مجوز عمومی تجارت دریافت کند باید سرمایه‌ی سهامی حداقل ۱ میلیون درهمی داشته باشد.

انتخاب نام تجاری

وقتی که مشغول تصمیم‌گیری درباره‌ی نوع نهاد حقوقی بیزینس خود هستید، باید یک اسم تجاری انتخاب کنید.

در اغلب موارد، باید در خصوص نام‌های تجاری مجاز و این که آیا نام مورد نظر قبلا ثبت شده است یا خیر، با اداره‌ی منطقه آزاد مربوطه یا دپارتمان توسعه‌ی اقتصادی مربوطه تماس حاصل کنید.

به طور کلی، برای این که دپارتمان توسعه‌ی اقتصادی نام تجاری پیشنهادی را تایید کند، نام تجاری باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • نباید خلاف اخلاقیات اجتماعی یا نظم عمومی کشور باشد
  • باید به دنبال آن شکل حقوقی شرکت بیاید، برای مثال LLC, FZE, DMCC و …

  • پیش از این ثبت نشده باشد
  • با موقعیت حقوقی و مدل فعالیتی مورد نظر سازگار باشد
  • شامل نام هیچ دین، حکومت یا نام‌ها یا نمادهای اندام‌های خارجی بدن نباشد

درخواست برای لایسنس بیزینس

مدل لایسنس بیزینسی که برایش اپلای می‌کنید بستگی به فعالیت اولیه‌ و اصلی بیزینس شما دارد.

انواع فعالیت‌های بیزینسی قابل انجام در منطقه آزاد دبی (امارات)

در DMCC می‌توانید از میان بیش از ۶۰۰ فعالیت بیزینسی از بیش از ۲۰ بخش از قبیل انرژی، کالا، طلا و الماس، تکنولوژی، ساخت و ساز، کالای مصرفی، بهداشت و درمان، پرواز، ارسال، آموزش، رسانه، خدمات حرفه‌ای، خدمات مالی و خدمات شخصی و اجتماعی، گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

در DIFC می‌توانید بیزینس‌های مالی یا غیرمالی انجام دهید. بیزینس‌های مالی شامل بانک‌ها، بیمه، مدیریت ثروت و بازارهای سرمایه می‌شود. بیزینس‌های غیرمالی شامل مغازه‌های فروش خرد، رستوران‌ها، هتل‌های پنج ستاره، گالری‌های هنری و موسسات آکادمیک می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: کاریابی در دبی، جدیدترین لیست فرصت های شغلی و نیازمندی ها در امارات

 

بر این اساس، برخی از انواع لایسنس بیزینس از این قرارند:

  • تجاری/معامله
  • مشاوره/خدمات
  • صنعتی
  • آموزشی
  • رسانه
  • تجارت الکترونیک
  • برون‌مرزی
  • فریلنسر
  • انبارداری

تولید

دبی مولتی کمادتیز سنتر (DMCC) اجازه‌ی تاسیس ‘دفاتر تک خانواده’ را می‌دهد. این‌ها ساختار استاندارد FZ LLC را دارند. آن‌ها می‌توانند به یک عضو خانواده، بیزینس خانوادگی، نهاد خانوادگی (ساختار شرکتی) یا تراست خانوادگی خدمات ارائه دهند. دفاتر خانوادگی می‌توانند تحت مالکیت یک یا بیش از یک شخص یا یک نهاد شرکتی باشند که همه‌ی سهامداران از یک خانواده هستند.

انتخاب فضای اداری

شما می‌توانید در مناطق آزاد امارات فضاهای اداری را بخرید یا اجاره کنید. الزامات دفتر کار بستگی به تعداد کارمندان و مدل فعالیت بیزینسی شرکت شما دارد.

در DMCC، می‌توانید از میان این سه گزینه انتخاب کنید: یک فلکسی دسک ۳۰-۲۰ متر مربعی، یک فلکسی آفیس ۲۶۵-۲۰۰ متر مربعی، یا دفاتر چند طبقه به مساحت مجموعا ۲,۰۰۰ متر مربع.

در منطقه آزاد فرودگاه دبی، می‌توانید ‘پکیج‌های آفیس’، پکیج‌های آفیس اسمارت دسک’ یا ‘پکیج‌های آفیس اکسکیوتیو’ را انتخاب کنید.

کسب پیش‌تاییدیه‌ها، رجیستر بیزینس و اخذ لایسنس

قوانین حاکم بر شرکت‌های تاسیس شده در مناطق آزاد دبی و امارات توسط مناطق آزاد مربوطه تعیین می‌شود. برای کسب تاییدیه‌های ضروری، باید با اسناد لازم ثبت درخواست کنید. لیست اسناد بسته به مدل فعالیت بیزینسی، مدل شرکت و الزامات اداره‌ی منطقه آزاد متفاوت است. در زیر راهنمای کلی مراحل و اسناد مورد نیاز برای تاییدیه‌ها را مشاهده می‌کنید.

الف) تاییدیه‌ی اولیه

نخست، نیاز به تاییدیه‌ی اولیه دارید. شما ملزم هستید که این اسناد را فراهم کنید:

فرم تکمیل‌شده‌ی درخواست

طرح بیزینس

  • کپی سند ثبت/لایسنس تجارت موجود (اگر شرکتتان از قبل وجود دارد، تنها مخصوص شرکت‌های بومی)
  • کپی رنگی پاسپورت سهامدار/سهامداران شرکت و مدیر/سرپرست معیّن شرکت جدید
  • نمونه‌ی امضای سهامدار/سهامداران شرکت و مدیر/سرپرست معیّن شرکت جدید
  • گزارش‌های مالی حسابرسی‌شده‌ی دو ساله برای نهاد شرکتی یا گواهی مرجع از بانک شخصی سهامدار منفرد
  • سند عدم اعتراض از اسپانسر فعلی (برای افراد)
  • سند مالکیت واحد
  • قصدنامه
  • فرم کد شناسایی رجیستری (RIC) برای مدیر/ سرپرست (اصلی و محضری)

فریلنسرها نیاز به ثبت اسناد کمتری دارند. در اغلب موارد، باید اسناد زیر را ارائه دهند:

  • درخواست‌نامه برای رجیستریشن
  • سی‌وی
  • نامه‌ی مرجع بانک

فرم کد شناسایی رجیستری (RIC) اصلی و محضری

ب) رجیستریشن

پس از کسب تاییدیه‌ی اولیه، باید مبالغ رجیستریشن و لایسنس را بپردازید. مبلغ نهایی بستگی به مدل لایسنس مورد نیاز دارد. پس از آن، باید اسند زیر را ثبت کنید:

  • درخواست‌نامه‌ی تکمیل‌شده برای رجیستریشن
  • تصمیم هیئت مدیره برای تعیین مدیر/سرپرست (محضری و تایید شده)
  • وکالت‌نامه‌ی داده شده به مدیر/سرپرست (محضری و تایید شده)
  • اساسنامه و خلاصه‌ی توافق (محضری و تایید شده)
  • نمونه‌ی امضای مدیر/سرپرست (محضری و تایید شده)
  • عکس مدیر/سرپرست در ابعاد پاسپورت و مقابل پس‌زمینه‌ی سفید
  • اطلاعات سرمایه‌ی سهامی

ج) لایسنس‌دهی و پردازش ویزا

  • قراردادهای اجاره توسط اداره تهیه خواهد شد
  • سپس لایسنس تجارت صادر می‌شود
  • پردازش ویزا آغاز می‌شود

به خاطر داشته باشید که فعالیت‌های خاصی ممکن است نیاز به کسب تاییدیه از ادارات خارجی داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت در دبی و شروع فعالیت در منطقه آزاد دبی یا سایر بخش‌های امارات متحده عربی، با ما در سایت رسانا همراه باشید. همچنین می‌توانید تجارب خود را از کار و راه‌اندازی بیزینس در مناطق آزاد دبی (امارات) با ما و کاربران وبسایت به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام ودرود
    از اطلاعات مفیدتون ممنونم.
    سوال: ۱ اینکه اگر بنده بخواهم شرکتی شخصی و فقط بنام خودم در متطقه آزاد دبی (فرودگاه) ثبت کنم.آیا امکانش هست؟
    ۲ هزینه ثبت اون شرکت چقدر میشه؟
    ۳ آیا میتونم کالای وارده در فری زون فرودگاه به بازار داخلی ایران ارسال نمایم.؟ ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا