اخبار امارات

شیخ خلیفه رئیس امارات درگذشت

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات از دنیا رفت

دیروز (جمعه) 13 می 2022 «خلیفه بن زاید آل نهیان» رئیس این کشور درگذشت.

خبرگزاری رسمی امارات نوشت: «وزارت امور ریاست به مردم کشور امارات و امت عربی و اسلامی و تمام جهان درگذشت رهبر میهن و حافظ راه کشور، اعلی‌حضرت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس کشور را تسلیت می‌گوید.»

عالیجناب شیخ خلیفه بن زاید بزرگ‌ترین فرزند «زاید بن سلطان آل نهیان» مؤسس دولت امارات و ولی‌عهد او بود و پس از فوت پدرش حاکم ابوظبی شد و شورای عالی اتحاد امارات در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۰۴ او را به عنوان رئیس امارات انتخاب کرد.

او در سال ۱۹۴۸ در منطقه الشرقیه امارت ابوظبی به دنیا آمد و تحصیلات پایه خود را در شهر العین به پایان رساند، او دومین رئیس دولت امارات از زمان تأسیس این کشور در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۱ و شانزدهمین حاکم امارت ابوظبی است.

عالیجناب شیخ خلیفه دارای هشت فرزند اعم از دو پسر به نام‌های سلطان و محمد و شش دختر است.

او در تمام مراحل زندگی راه پدرش را ادامه داده و اولین منصب رسمی که عهده‌دار شد، نماینده حاکم در منطقه الشرقیه و رئیس دادگاه‌‌های این منطقه بود. خلیفه بن زاید در تاریخ ۱ فوریه ۱۹۶۹ نیز به عنوان ولی‌عهد ابوظبی و رئیس دایره دفاع منصوب شد و فرماندهی نیروی دفاعی امارات را بر عهده گرفت و نقش اساسی در توسعه و تبدیل آن از یک نیروی حفاظتی کوچک به نیروی بزرگ دارای وظایف متعدد و مجهز به تجهیزات مدرن، ایفا کرد.

در تاریخ ۱ ژوئیه ۱۹۷۱ عالیجناب شیخ خلیفه ریاست نخستین شورا وزیران محلی امارت ابوظبی را بر عهده گرفت و علاوه بر آن منصب وزیر دفاع و دارایی این شورا را بر عهده داشت که پیش از تأسیس دولت فدرال امارات بود. در فوریه ۱۹۷۴ به دنبال منحل شدن شورای وزیران محلی، خلیفه به عنوان رئیس شورای اجرایی که به جای شورای وزیران امارت ابوظبی تشکیل شده بود، منصوب شد.

وی همچنین رئیس شورای نفت امارات شد که تا به الان این منصب را حفظ کرده است، او در ماه می ۱۹۷۶ منصب جانشین فرمانده عالی نیروهای مسلح را بنا به دستور شورای عالی فدرال عهده‌دار شد. نیروهای دفاع محلی هر یک از هفت امارت شیخ‌نشین تحت فرماندهی واحد ادغام شده و امور دفاعی یکی از مسئولیت‌های دولت فدرال شد.

پیام تسلیت حاکم دبی

عالیجناب شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس و نخست وزیر امارات و حاکم دبی در سوگ درگذشت عالیجناب شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، سوگوار شدند.

شیخ محمد با انتشار پیامی در اکانت توویتر خود نوشت: “امروز با حزن بسیار، به سوگ از دست دادن رئیس و رهبر خود، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان نشسته‌ایم. برای روح این بزرگ از دست رفته، از خدای منان طلب آرامش دارم. شیخ خلیفه رهبری بود که خود را وقف خدمت و عشق‌ورزی به مردمش کرده بود، و مردم نیز در مقابل برای او عشق و احترام قائل بودند. از خداوند طلب صبر و تسلی خاطر داریم.”


پیام تسلیت ملکه بریتانیا

روز جمعه، ملکه الیزابت، درگذشت عالیجناب شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان را تسلیت گفت.

ملکه در بیانیه‌ی منتشر شده نوشت: “از شنیدن خبر درگذشت عالیجناب شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی، بسیار متاسفم شدم. برادر بزرگوارتان زندگی خویش را صرف خدمت به ملت امارات و رابطه‌اش با هم‌پیمانان و دوستان خود کرد. یاد او برای همیشه در دل کسانی که در راه ایجاد ثبات در منطقه، درک متقابل بین ملت‌ها و اعتقادات، و با هدف حفاظت زحمت می‌کشند، زنده خواهد ماند.

“صمیمانه خدمت شما، عالیجناب، تسلیت عرض کرده و با مردم امارات همدردی می‌کنم.”

سخنان، شیخ محمد بن زاید، برادر مرحوم شیخ خلیفه

عالیجناب شیخ محمد بن زاید آل نهیان در غم از دست دادن شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان – رئیس فقید امارات – عزادار شد

او گفت: خلیفه بن زاید، برادرم، مربی‌ام، معلمم، روحت در آرامش باد.

او در ادامه گفت: امارات امروز یکی از رهبرانی که نقش اساسی در توانمندسازی و پیشرفت کشور داشته را از دست داد. دستاوردها، خرد، بخشش و ابتکارات او در گوشه و کنار کشور طنین انداز است.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان امروز جمعه 23 اردیبهشت در سن 73 سالگی درگذشت.

شعر حاکم دبی برای مرحوم شیخ خلیفه

عالیجناب شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس، نخست وزیر و حاکم دبی، در سوگ درگذشت مرحوم عالیجناب شیخ بن زاید آل نهیان، قطعه شعری با نام “در بهشت ابدی” نوشت.

در این شعر، شیخ محمد به تکریم شیخ خلیفه پرداخته و از خداوند متعال برای ایشان طلب رحمت و آرامش در بهشت ابدی کرده است.

در بخش اول این شعر، شیخ محمد به غم مردم امارت و جهان به‌خاطر از دست دادن شیخ خلیفه سوگواری کرده و او را حامی واقعی خود توصیف می‌کند.

معاون رئیس افزود که شیخ خلیفه زمین را ترک کرده و جایگاه خود را در بهشت پیدا کرد. ایشان در بخش دیگری از این شعر نوشتند: “امروز، روح تو به بهشت پرواز خواهد کرد، همان‌گونه که تو درد و رنج را از ما دور کردی. خداوندگارا! مردم از او راضی و خوشنود بودند… تقدس و رحمت خود را شامل او کن و از او راضی باش. خدایا، خلیفه را بهشت خود بخوان و آمرزشت را شامل حال او کن.”

معاون رئیس ضمن تمجید از جانشین شیخ خلیفه، از خداوند برای عالیجناب شیخ محمد بن زاید، حاکم ابوظبی، طلب صبر و تسلی خاطر و قرار دادن او در راه درست کرد.

شیخ محمد شعر خود را این‌چنین خاتمه داد: “ما با عشق و وفاداری کامل، بیعت خود را با جناب جانشین اعلام می‌کنیم، چرا که اطاعت از حاکم عین وظیفه است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا